audit manager bij Joanknecht

Wat doe je als audit manager bij Joanknecht?

Wat doe je als audit manager bij Joanknecht?

audit manager bij Joanknecht

Als audit manager maak je onderdeel uit van het assurance team bij Joanknecht. Je bent medeverantwoordelijk voor de planning, uitvoering, evaluatie en rapportering van controleopdrachten voor jouw klanten. Van dienstverlening tot productie, van agrarisch tot retail. Je werkt voor en met ondernemers en hun ondernemingen in elke levensfase. Deze werkzaamheden verricht je voornamelijk voor controleplichtige klanten.

Het verschil tussen een audit manager en controleleider

Het verschil tussen een controleleider en audit manager zit in het aantal jaren werkervaring, de complexiteit van werkzaamheden en de complexiteit van klanten. De audit manager voert vaak samen met de tekenend accountant het gesprek bij complexere klanten. Daarnaast is hij operationeel verantwoordelijk voor het dossier. Bij minder gecompliceerde opdrachten hoeft niet altijd een audit manager aan te sluiten. Wel is het zijn of haar taak om vanaf de zijlijn als sparringpartner mee te kijken en te denken. Je blijft namelijk (mede)verantwoordelijk als projectmanager.

 

Met welke taken houdt een audit manager zich bezig?

Bij iedere opdracht werk je samen in een team in wisselende samenstellingen. Afhankelijk van de complexiteit van het project bestaat een team uit een of meerdere assistenten, controleleiders, een audit manager en tekenend accountant. Als audit manager ben je de tweede man of vrouw op de opdracht. Je bent de spil tussen de tekenend accountant, het team en de klant.

 

audit manager takenDe hoeveelheid klantcontact is afhankelijk van de aard van de opdracht en de klant. Als audit manager onderhoud je voornamelijk contact met het financieel management en de Raad van Bestuur van een organisatie. Dit betekent niet dat assistenten en controleleiders geen contact hebben met het financieel management; de audit manager is veelal het eerste aanspreekpunt. Als audit manager voel jij feilloos aan welke vragen jij het beste tot je kunt nemen en welke vragen je aan minder ervaren collega’s overlaat. Daarbij is coaching on the job van groot belang. Je bevordert de groei van collega’s door hen de vragen te (laten) stellen en hen te begeleiden in hun ontwikkeling. Je ‘managed’ letterlijk het project én de bijbehorende nevenzaken.

 

Als audit manager heb je een eigen klantportefeuille waarvan je de planning regelt. Naast je reguliere taken kun je bij Joanknecht ook betrokken worden bij diverse nevenactiviteiten. Denk aan interne projecten zoals strategie of operational excellence, het vervullen van de rol van coach of (mede)verantwoordelijk zijn voor de planning; van het aansturen van het team en de klant tot aan het monitoren van de financiële status van een project en facturatie.

 

Welke competenties heb je nodig?

  • Analytisch vermogen
    Jij kunt situaties, problemen en vraagstukken goed analyseren door probleemoplossend te denken. Je bent er toe in staat een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en de hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
  • Klantgericht
    Jij wilt het beste voor de klant. Altijd! In de wereld van accountancy ga je langdurige relaties aan met ondernemers en diens onderneming. Je bent actief betrokken bij de financiële administratie en bedrijfsvoering waardoor je elkaar echt leert kennen. Het is belangrijk dat jij je kunt inleven in situaties en daarin integer kunt handelen.
  • Kritisch denken
    Je brengt niet alleen de processen van de klant in kaart; je hebt daarin ook een aandeel om deze processen te verbeteren. Wat kan er anders? Wat kan er beter? Met een kritische blik kijk je naar de werkwijze van de ondernemer en diens onderneming.
  • Leidinggeven
    Als audit manager beschik je over leidinggevende kwaliteiten. Je overziet het project, behoudt een helicopterview en durft beslissingen te nemen. Een stapje terugnemen wanneer dat nodig is en vertrouwen aan je collega’s laten zien kun je als geen ander.
  • Verbindend
    Om goed te kunnen samenwerken is het belangrijk dat het team nauw met elkaar in verbinding staat. Je neemt je rol als verbinder hierin erg serieus en voelt aan wat er moet gebeuren om het team dichter bij elkaar te brengen. Je zorgt voor een open, veilige omgeving waarin iedereen zichzelf durft uit te spreken.

 

Hoe word je audit managerHoe word je audit manager?

Audit manager bij Joanknecht kun je worden wanneer je de opleiding tot registeraccountant (RA) (nagenoeg) hebt afgerond. Daarnaast heb je minimaal zes jaar werkervaring. Daarbij kun je denken aan twee tot drie jaar ervaring als assistent, gevolgd door twee tot drie jaar ervaring als controleleider.

 

 

Hoe is het om te werken bij Joanknecht?

Je werkt samen met een gedreven, deskundig team in wisselende samenstellingen. Dat betekent dat je ook samenwerkt met collega’s uit onze andere disciplines. Want samen komen we verder.

 

Joanknecht is een Great Place To Work en daar zijn we maar wat trots op! Onze ambassadeurs? Dat zijn onze mensen. En onze mensen vertellen graag hoe het is om bij Joanknecht te werken. Lees de verhalen van Stefan van de Velde, Lars van Diejen en Joey Sweegers en onze andere medewerkersverhalen.

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday